27 January 2009

SEKOLAH BARU,BUMBUNG LANGIT LANTAI PASIR

"Kami kehilangan generasi seterusnya," kata pegawai tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, John Ging di Gaza.
KANAK-kanak Palestin melukis di atas kertas yang diberikan oleh para kaunselor di Jabalya, di utara Tebing Gaza, semalam. Gambar-gambar yang dilukis merujuk kepada peperangan yang mereka alami semasa serangan Israel baru-baru ini, seperti lukisan di atas yang menunjukkan kereta kebal menghalakan muncung ke arah rumah. - Gambar AP
Jabalya, Genting Gaza 26 Jan. - Puluhan kanak-kanak Palestin duduk berselimutkan kain berwarna-warni sambil melukis dan dikelilingi oleh persekitaran bukit-bukit timbunan runtuhan rumah mereka.
Di Gaza, Pusat Hak Asasi Manusia rakyat Palestin melaporkan seramai 280 kanak-kanak daripada 1,285 terbunuh sementara lebih 4,000 lagi cedera ringan. Seorang kanak-kanak yang berlindung di sekolah PBB, Ansam Rahel, 10, terpaksa menerima jahitan besar di kepala selepas terkena serpihan bom tentera Israel yang menyerang sekolah berkenaan. Abu Hein yang merupakan ahli psikologi yang menguruskan pusat komuniti kesihatan di Gaza City berkata, kumpulannya telah menemuramah 950 keluarga dan di antara mereka terdapat 2,180 kanak-kanak di pusat perlindungan PBB seluruh Genting Gaza. Kebanyakan keluarga memberitahu anak-anak mereka tidak mahu berjauhan dengan mereka dan satu pertiga pula menyatakan mereka mahu tidur bersama dalam satu bilik. Sejak gencatan senjata minggu lalu, pusat Abu Hein dan kumpulan pertolongan telah menghantar pasukan mereka ke kawasan-kawasan yang musnah untuk memberi kaunseling kepada kanak-kanak. - AP

1 comment:

  1. Excellent blog you have here but I was wondering if you knew of any forums that cover the same topics discussed here?
    I'd really like to be a part of community where I can get responses from other knowledgeable people that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know. Thank you!

    My web site :: click here

    ReplyDelete

ความเห็นของคุณ
Pendapat Anda