
15 January 2010
KENYATAAN MEDIA BERHUBUNG KEPUTUSAN KES KALIMAH ALLAH OLEH MAHKAMAH TINGGI PADA 31 DISEMBER 2009
Majlis Agama Islam Selangor
Berikutan daripada keputusan kes di atas yang dibuat pada 31 Disember 2009 oleh Hakim Mahkamah Tinggi Sivil, Datuk Lau Bee Lan yang membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh gereja Katholik di dalam penerbitan mereka “The Herald Weekly”, Pengerusi MAIS Dato’ Setia Mohamad Adzib bin Mohd Isa, Mufti Negeri Selangor Dato’ Setia Hj. Mohd Tamyes bin Abdul Wahid dan Dato’ Salehuddin Bin Saidin, Ahli MAIS telah dititah menghadap DYMM Sultan Selangor pada pagi Selasa yang lalu. Turut sama menghadap ialah Timbalan Setiausaha MAIS, Tuan Haji Abdul Halem Hapiz Bin Salihin dan Penasihat Undang-Undang MAIS, Cik Nurhani Salwa Binti Jamaluddin.
Maklumat selanjutnya

ประชาชนไม่พอใจที่ศาลสูงอนุญาตให้เฮรัลด์ ใช้คำว่า “Allah” แทนพระเจ้าในศาสนาคริสต์
มุสลิมไทยดอทคอม การประท้วงในมาเลย์ คาดว่าจะมีผลกระทบทางเศรษฐกิจ
www.muslimthai.com
กัวลาลัมเปอร์ – ชื่อเสียงของมาเลเซีย ในฐานะประเทศแห่งความหลากหลายทางวัษนธรรม ต้องแปดเปื้อนเพราะเหตุจากการก่อกวนตามโบสถ์คริสต์ที่เพิ่งมีขึ้นเมื่อปลายสัปดาห์ที่ผ่านมา
อัซมี่ ชารอม แห่งมหาวิทยาลัยมาลายา เปิดเผยกับสื่อเอเอฟพี. ว่าเป็นจุดที่ทำให้มาเลเซียตกต่ำในมุมมองของประเทศที่เป็นมุสลิมสายกลาง
โบสถ์ 9 แห่งกลายเป็นเหยื่อของการแสดงความไม่พอใจ หลังจากศาลสูงมาเลเซียตัดสินอนุญาตให้หนังสือพิมพ์เฮรัลด์ ใช้คำว่า “Allah” ในความหมายถึงพระเจ้าในศาสนาคริสต์ได้ ถึงแม้การก่อกวนตามโบสถ์จะเป็นเพียงการถูกขว้างด้วยระเบิดขวด หรือสาดด้วยสีให้เปรอะเปื้อน รวมทั้งการขว้างกระจกด้วยก้อนหิน แต่ก็เพียงพอจะทำให้เป็นที่สนใจของนานาชาติจากการนำเสนอของสื่อ
มะฮฺมูด อาดัม ปลัดกระทรวงกิจการภายในของมาเลเซียกล่าวว่า ความรุนแรงก่อขึ้นโดยกลุ่มที่มีความคิดสุดโต่ง เพื่อหวังทำลายความเข้มแข็งของเอกภาพระหว่างเชื้อชาติในมาเลเซีย
แม้แต่พรรครัฐบาล (UMON) และพรรคฝ่ายค้านนิยมอิสลาม (PAS) ก็ไม่เห็นด้วยกับการกระทำเช่นนี้ เนื่องจากไม่ถูกต้องตามคำสอนของศาสนา
ศาสนา และภาษาเป็นประเด็นที่อ่อนไหวในมาเลเซีย แต่อย่างไรก็ตาม มาเลเซียยังเป็นแบบอย่างของสังคม และวัฒนธรรมอันหลากหลายที่อยู่ร่วมกันอย่างสันติ มาเลเซียมีประชากร 28 ล้านคน กว่าร้อยละ 60 เป็นชาวมาเลย์มุสลิม ขณะที่คริสเตียนมีร้อยละ 9 ส่วนผู้ที่นับถือศาสนาพุทธมีจำนวนมากเป็นอันดับสอง คือประมาณ ร้อยละ 19.2 รั้งท้ายด้วยฮินดูซึ่งอยู่ที่ 6.3 เปอร์เซ็นต์
ผลกระทบทางเศรษฐกิจ
หลายคนเกรงว่า การก่อความรุนแรงจะมีผลกระทบต่อเศรษฐกิจ โดยเฉพาะอุตสาหกรรมการท่องเที่ยวที่นำรายได้เข้าประเทศเป็นกอบเป็นกำ Ng Yen Yen รัฐมนตรีการท่องเที่ยวเตือนถึง ความเป็นไปได้มากที่นักท่องเที่ยวจะหันเหไปที่อื่นๆ เนื่องจากได้รับข่าวสารที่แพร่ไปทั่วโลก และไม่มีใครอยากมาเที่ยวในที่ที่มีความขัดแย้งโดยเฉพาะด้านศาสนา
ก่อนหน้านี้มีรายงานจากธนาคารดอยช์ แบ๊งค์ ถึงความกังวลของนักลงทุนที่กำลังตัดสินใจมามาเลเซีย เนื่องจากมีการเตือนถึงความเสี่ยงด้านการเมือง และความปลอดภัย ซึ่งจะมีผลต่อภาพลักษณ์ของประเทศในระยะยาว
นิโคลัส เจฟฟรี่ส์ ประธานหอการค้าอเมริกันในมาเลเซีย สะท้อนถึงความกังวลนี้เช่นกัน โดยเขากล่าวในที่ประชุมนักธุรกิจเมื่อวันอังคาร (12/1) ว่า ข่าวในด้านลบของประเทศใดก็ตาม เป็นอันตรายในด้านการลงทุนต่อประเทศนั้น เพราะมีนักลงทุนอีกหลายคนที่ไม่เคยมาสัมผัสมาเลเซียด้วยตา แต่เขารู้จักมาเลเซียจากข่าวสารต่างๆ ซึ่งจะมีผลต่อการตัดสินใจด้วย -มุสลิมไทยดอทคอม
14 January 2010
Churches Attacked in Malaysian ‘Allah’ Dispute
By SETH MYDANS
Published: January 8, 2010
KUALA LUMPUR, Malaysia — Three Christian churches were attacked with firebombs Friday as tensions rose in a dispute over whether Christians could use the word “Allah” in this largely Muslim nation.
Later in the day, small crowds rallied outside two major mosques in the capital, in a growing protest over a court ruling that overturned a government ban on the use of “Allah” by Roman Catholics as a translation for God.
The government has appealed that ruling, insisting that the ban should remain in force, and made no move to bar the unsanctioned rallies, as it commonly does.
But a police helicopter hovered low over the front of the city’s central mosque, drowning out the words of the speakers on its balcony.
“Allah is only for us,” said Faedzah Fuad, 28, who participated in the rally. “The Christians can use any word, we don’t care, but please don’t use the word Allah.”
Despite escalating political rhetoric and the early-morning violence, the rallies of 200 to 300 people were far smaller than the thousands predicted by organizers.
Hand-lettered signs reading “Please respect the name of Allah” remained in a stack on the ground where Ms. Faedzah had prepared them.
Though Malaysia is 60 percent Malay and Muslim, sizable minorities of Chinese and Indians practice Christianity, Hinduism and Buddhism in this country of 28 million.
Ethnic and religious politics have grown more intense since the government suffered severe losses in a general election last March. Much of the reverse came at the hands of minority voters who were disturbed by the government’s increasingly conservative Islamic tone.
The government has appealed and has been granted a stay of the High Court ruling on Dec. 31 that allowed a Catholic newspaper to use the word “Allah” in its Malay-language editions.
The word has been widely used as a translation for the word “God” in Malay-language texts and services, particularly among Christian indigenous tribes in the remote states of Sabah and Sarawak.
It is also the common word used to describe the Christian God in Arabic-speaking countries like Egypt and Syria and in Indonesia, the world’s most populous Muslim-majority nation, whose language is a variant of the Malay language.
During the current dispute, many Muslims here have argued that the use of the word by other religions could confuse believers and tempt them to convert from Islam.
Prime Minister Najib Razak condemned the attacks on the churches Friday and defended the government against accusations that it had at least tacitly sanctioned the violence. “We have always been very responsible,” he said at a news conference.
In the first attack, shortly after midnight, the police said that a firebomb had destroyed the ground-level office of the Metro Tabernacle Church. They said that worship areas on the two upper floors were undamaged and that no one had been injured.
Two other churches were attacked by arsonists before dawn, with only one of them sustaining minor damage, according to the police.
From The New York Times

ISU BAKAR GEREJA
Lagi tokoh Kristian gesa gugur kalimah Allah
Oleh ZULHISHAM ISHAK
pengarang@utusan.com.my
KOTA KINABALU 13 Jan. - Seorang lagi tokoh Kristian dari negeri ini, Webley Disim, yang juga Yang Dipertua Dewan Usahawan Bumiputera Sabah hari ini menggesa akhbar Herald-The Catholic Weekly menggugurkan kes tuntutan penggunaan kalimah Allah di mahkamah.
Tegasnya, langkah itu, penyelesaian terbaik bagi mengelak pertelingkahan atau konflik antara agama terus berlaku sehingga mencetuskan ketegangan.
"Sebagai tanda hormat kepada agama rasmi negara ini iaitu Islam dan juga masyarakat pelbagai kaum, Herald-The Catholic Weekly wajar menimbang tindakan ini," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Ahad lalu, Presiden Majlis Jaksa Pendamai Malaysia, Datuk Clarence Bongkos Malakun menyarankan akhbar itu menggugurkan kes berkenaan sebagai jalan penyelesaian yang terbaik.
Menurut tokoh Kristian dari Sabah itu, tindakan tersebut perlu, memandangkan perkembangan isu berkenaan semakin membimbangkan sehingga mengakibatkan beberapa gereja dibakar dan turut menerima ugutan.
Webley yang juga Naib Presiden Dewan Usahawan Bumiputera Malaysia mengakui, tindakan akhbar itu sememangnya mempunyai motif untuk menarik penganut Islam kepada Kristian.
"Saya difahamkan oleh rakan-rakan dari Kuala Lumpur, tindakan akhbar itu adalah untuk menguji orang Melayu dan Islam, dengan menyatakan 'kita' menyembah tuhan yang sama iaitu Allah," katanya.
Menurutnya, perbuatan tersebut akan mengelirukan umat Islam kerana Allah bagi penganut Islam dan Kristian adalah berbeza mengikut kepercayaan masing-masing.
"Ini tidak baik, kenapa perlu menarik orang yang sudah beragama, sepatutnya kita (Kristian) menarik orang yang masih tiada agama seperti Orang Asli di Semenanjung atau Bumiputera di Sabah atau Sarawak," katanya.
Bekas Setiausaha Politik kepada Datuk Joseph Pairin Kitingan ketika menjadi Ketua Menteri Sabah itu bagaimanapun tidak bersetuju jika penggunaan kalimah Allah diharamkan terus dalam agama Kristian kerana ia akan menimbulkan kemarahan penganut agama itu pula.
"Saya bersetuju jika akhbar tersebut menggugurkan tuntutan itu tetapi tidak secara keseluruhan, maksudnya dalam upacara-upacara sembahyang di gereja, kalimah Allah masih boleh digunakan," katanya.
Webley menggesa semua pihak mematuhi titah Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin supaya rakyat Malaysia bertenang dan menghormati semua rumah ibadat.
Katanya, rakyat Malaysia tanpa mengira agama perlu berterima kasih kepada kerajaan atas kebebasan beragama yang mereka nikmati sejak pembentukan Malaysia.
13 January 2010
Sambutan Hari Kekasih Salah Di Sisi Islam

Subscribe to:
Posts (Atom)